Hoe werkt Cardano staken?

Kan iemand uitleggen hoe ik Cardano staken werkt en wat het oplevert? Kan ik de munten alsnog verkopen tussentijds als ik ze voor een langere tijd wil staken?

1 like

Je kan tussentijds verkopen, zie hier meer info Staking ADA, hoe kan ik ADA van Cardano staken? | Beste Bank - Kennisbank

2 likes

Hey @Justrelaxed

Staken is een proces waarbij je je coins laat meewerken in een pool aan het valideren van transacties.
Je opent een Daedalus (alleen PC, geen mobile app) of Yoroi wallet (browserextensie) en maakt daar je ADA naar over.

van daaruit kan je een pool selecteren en je munten daar staken, let op ze blijven in je wallet staan, je raakt de regie er nooit over kwijt, zelfs tussentijds verkopen of bijkopen kan en dat gaat moeiteloos. zit wel wat kleine timings kunstjes aan vast maar dat is voor later.

check Wat is staken nou precies – Stayk Pool en twijfel niet om aanvullende vragen te stellen of om te melden als je info mist.

fijne avond! Bas

3 likes

Hangt inderdaad af van welke wallet je gebruikt. Ik gebruik adalite.io i.c.m. een Ledger Nano X.
Op Adalite kan het vervolgens niet missen. Je kan handmatig een stakepool zoeken en daarheen delegeren, zit volgens mij een kleine fee van 0.18 ADA aan vast.
De opbrengsten hangen een beetje af van jouw hoeveelheid ADA, de grootte van de stakepool en de saturatie ervan. Je krijgt elke 5 dagen je staking vergoedingen. Je kan al je tegoed ten aller tijde vrij bewegen.

3 likes

@dr_chb Werkt dat fijn via adalite.io? Ik heb ook een Ledger en wil daar ook mijn ADA op staken. Ik vraag mij alleen af of mijn ADA dan nog steeds veilig op mijn Ledger staat, of dat een derde partij hier nu bij kan.

1 like

ADAlite werkt prima hoor.
Je logt ook in mbv je ledger. Dus is erg veilig.
Dus ADAlite is alleen de software die je nodig hebt om je ledger wallets te bekijken.

Stel dat LedgerLive (eindelijk) ADA gaat ondersteunen, dan log je via LedgerLive met je Ledger in, maar is hetzelfde wallet adres. Alleen de software die je gebruikt om je wallet adres te bekijken is anders.

Je moet met dit soort websites, of andere wallet softwares, uiteraard wel uitkijken dat het geen fake/scam sites zijn. Want je communiceert met de private keys van je ledger om je wallet te kunnen zien. Als je op scam sites zit deel je je provate keys en kan je inderdaad je coins kwijt raken.

2 likes

In principe kan je bij ADAlite alleen kiezen tussen de ADALite pools toch (1 t/m 9 oid)

dus wat zij doen is je een gecensureerde ijst van stakepools aanbieden. verder rekenen de 3% marge.

Mijn advies is en blijft Yoroi (te synchroniseren met je ledger) en Daedalus (alleen PC versie, die heeft geen mobiele versie)

Kies een pool waarvan je de operator kunt bereiken bij vragen, problemen of die een leuke promo heeft oid.

Vragen, let me know!

2 likes

Bedankt voor de snelle reacties!
Ik zie dat AdaLite en Yoroi allebei door Vacuumlabs zijn gemaakt die tevens ook de Ledger Live ADA app hebben gemaakt.
In dat opzicht zijn beide partijen denk ik even betrouwbaar.

Ik ga me er vanavond iets meer in verdiepen welke partij mij het beste lijkt.

1 like

Je kunt bij ADALite ook naar andere pools staken, ik zit bij AZUR. Eerder was dat inderdaad alleen naar pools van ADALite zelf, maar na wat recente updates is dat uitgebreid.

1 like

Yoroi is van Emurgo,

En Yoroi is een wallet die je volledig zelf in beheer hebt, en @dr_chb ik wist niet dat je vie adalite ookander pools kon selecteren, goeie addition lijkt me.

zit er dan ook geen variabele fee tussen?

Bas

1 like

Op ADALite zit een zoekfunctie voor stakepools. Je kan volgens mij op ADApools kijken welke stakepools je naar wil delegeren. Het stakingadres van die pool kan je invoerne op ADALite. Als je dat invoert herkent de site vanzelf de stakepool. Volgens mij is de fee voor elke stakepool hetzelfde (314 ADA/epoch) als ik mij niet vergis. De delegation fee, dus als je switched van stakepool is 0.18 ADA.

1 like

de vaste minimale fee is 340 ADA, per epoch, dus niet per block, dat geld alleen voor de eerste per 5 dagen.
de variabele fee is wat een pool daar zelf bovenop legt. Adalite 3% Binance 6% sommigen zelfs nog hoger tot privepools die 100% rekenen.

J ekunt de vaste fee van 340 ook op 370 zetten in je pool regostratie, maar dat ziet er niet aantrekkelijk uit voor delegators. vandaar dat wij die 1% marge hebben ingetseld en zelf 20% van die 340 weer verdelen over de delegators. onze infrastructuur is goed geregeld en vooruitbetaald.

2 likes

Ja klopt, in samenwerking met Vacuumlabs las ik op de Vacuumlabs website.

Maar wat houd die STAYK Pool van jou precies in? En via welk platform is deze te gebruiken?
En vooral; waarom zou ik voor STAYK Pool gaan en niet een andere pool?

Ben erg benieuwd. Ik heb tot nu toe nog geen ervaring met staking pools.
Alleen eenvoudige staking op exchanges, maar zou toch graag meer met staking willen doen.

Alvast bedankt!

1 like

Hey @Nick ,
Onze Pool is een stakepool zoals alle anderen, in de zin dat alle pools dezelfde software draaien. Wij hebben wel zeer professionele en upscale Hardware staan zodat we futureproof zijn.
We hanteren 1% marge, (zou technisch nog naar 0% kunnen maar we werken er hard aan, dus niks is echt gratis) en onze pool is via Yoroi en Daedalus te vinden, simmpelweg door in de delegation tabbladen op onze pool ticker te zoeken: STAYK

we hebben een promotie waarbij we ook die 340 vaste fee delen met onze delegators via native tokens. check www.staykpool.com/pool-promotion/

Het uitspreiden van stake is belangrijk voor het draagvlak van het netwerk, en we zijn goed bereikbaar voor vragen omtrent alles Cardano.

1 like

Bedankt zal er eens mee beginnen

2 likes

@STAYK_Pool Bedankt voor de informatie, klinkt goed.
Ik ga er dit weekend eens naar kijken.

1 like

Gen probleem Nick, veel succes en voor extra snelle reacties kan je altijd de telegram link gebruiken op de homepage van staykpool.com

fijne dag!

1 like