De obsessie van Elon Musk met de bitcoin en andere crypto’s leidt de aandacht af van belangrijke zaken bij Tesla, aldus analisten van Morgan Stanley

Het aandeel Tesla presteert dit jaar niet echt lekker en staat sinds de start van 2021 zo’n 13 procent lager.

Dat kan te maken hebben met de enorme publicitaire aandacht die topman Elon Musk van Tesla genereert door zich te bemoeien met cryptomunten zoals de bitcoin, stellen analisten van zakenbank Morgan Stanley in een deze week verschenen rapport.

“De afgelopen maanden zijn beleggers vooral bezig met de verkopen van Tesla in China én de tweets van Elon Musk over de bitcoin”, schrijven analisten Adam Jonas, Billy Kovanis en Evan Silverberg. “Zou de bitcoin-koorts bij Tesla iets te maken hebben met het lauwe sentiment rond het aandeel Tesla?”

Begin dit jaar trok Tesla flink de aandacht met de aankondiging dat het bedrijf voor 1,5 miljard dollar een bitcoins had gekocht en dat klanten de aankoop van auto’s in bitcoin mochten afrekenen.

Maar in mei kondigde Musk aan dat hij bezorgd is over het hoge energieverbruik van de bitcoin en bij nader inzien toch afziet van het toestaan van betalingen met de cryptomunt.

Deze week gaf Musk aan dat Tesla betalingen in bitcoin toestaat als het netwerk waarop transacties voor de bitcoin worden goedgekeurd voor de helft op hernieuwbare energie draait.

“Het begint een beetje een saaie boel te worden voor beleggers, als het dominante verhaal rond Tesla zich concentreert rond de bitcoin”, signaleren de analisten van Morgan Stanley.

Ik sanp niet dat Elon er zon feest van maakt met bitcoin, hoewel de coin absoluut een functie kan hebben (en heeft) is het niet of nauwelijks programmeerbaar, nagenoeg volledig gecentraliseerd met een intense barrier of entry (hoeft voor tesla geen probleem te zijn btw)

Maar vooral omdat zijn bedrijf dat toch als innovatief te boek staat een prime suspect om met meer 3rd gen blockchains aan de gang te gaan, zoals Algorand, Tezos of Cardano.
Dit is voor mij de grootste discrepantie in het coinpair Elon/BTC.

Het zal mij benieuwen!